Představte si, že vás o půlnoci budí podivný telefonát se
slovy, ať se právě v tuto hodinu vydáte do centra města rozluštit tajnou
šifru a zachránit svět. Je to sen, noční můra, halucinace nebo snad realita? Čtyřikrát
omyl, je to alternativní realita - s velkou pravděpodobností jste totiž
součástí hry, která o sobě tvrdí, že hrou není…uveďme si pro začátek jeden
příklad.
The Beast: příšera, co položila základní pravidla
Průkopník v oblasti her alternativní reality vznikl v roce
2001 jako propagace Spielpergova filmu A.I. Umělá inteligence (McGonigal, 2006,
s. 264). Jeho děj se odehrává v budoucnosti, kdy vedle lidí existují i
jejich zdařilé robotické napodobeniny schopné do té doby ryze lidské
vlastnosti, lásky. Hra proběhla ještě před uvedením samotného filmu – jejím startem
byl jeden z trailerů obsahující zakódované telefonní číslo, na které mohli
hráči volat pro získání dalších indicií prostřednictvím
e-mailu a jež je
odkázaly na fiktivní webové stránky. Některé nápovědy byly zveřejněny pomocí novinových
nebo televizních reklam a část hry se odehrávala i v „offline“ realitě – hráči z
Los Angeles, New Yorku a Chicaga se mohli zúčastnit živých setkání, kde řešili
hádanky posunující vyprávění dále. Postupně tak odhalovali záhadu obklopující smrt
vědce a stvořitele robotů, který se utopil na lodi Cloudmaker. Zajímavější než
děj této ARG byla ale reakce části zúčastněných – již během prvních několika
dní vznikla v rámci Yahoo Groups skupina nazvaná Cloudmakers sdružující
zapojené hráče za účelem rekapitulace dosavadních kroků a konzultace dalšího
postupu. Celá hra byla totiž navržena způsobem, aby ji nemohl vyřešit individuální
jedinec a vyžadovala spolupráci lidí z rozličných oborů s různorodými
znalostmi a schopnostmi…nepřipomíná to Lévyho definici kolektivní inteligence?
V průběhu hry byl v televizi zveřejněn další trailer k filmu,
v jehož závěru se na obrazovce objevila na několik vteřin zpráva: „This is not a game!“ adresovaná právě
hráčům The Beast. Zároveň po celou dobu nebyli na rozdíl od filmu známi tvůrci této
alternativní reality a celá hráčská komunita jednala, jako by ani žádný scénář
neexistoval, čímž se konvergence obou realit jen umocnila (McGonigal, 2006).
Byla tak položena základní nepsaná pravidla hry, která se posléze stala psanými
pravidly všech později vzniklých her.
Základy správné ARG
Jak sami přední tvůrci takových her říkají, žádná definice
ARG neexistuje. Přesto však můžeme na základě předchozího příkladu a řady jeho
následovníků vymezit některé základní principy:
- transmedialita – využití maximálního možného počtu mediálních kanálů (webové stránky, e-mail, telefonní hovory, rozhlas a televize, deníky a magazíny, herci, hádanky fyzicky umístěné v reálném prostředí;
- decentralizace děje – jednotlivé prvky příběhu rozmístěny na více míst, hráči musí po částech vyprávění aktivně pátrat, nikoli ho pasivně přijímat;
- kolektivní jednání – vzhledem k obsáhlosti znalostí a dovedností je nutná vzájemná spolupráce a sdílení informací, kolektivní inteligence;
- virální šíření – síťová komunikace, uživatelé sdílí informace mezi sebou bez dalších zásahů odesílatele sdělení;
- TINAG (This is not a game) – iluze, že se nejedná o hru, ta zpravidla není oficiálně vyhlášena ani ukončena;
- imerze hráčů – díky nesimulovanému prostředí jsou hráči bez přestávky ve hře, tedy ve své vlastní realitě (volně dle Szulborski, 2005).
Ve zkratce lze tedy říci, že „neexistující“ scénáristé
vytvářejí alternativní realitu pomocí nejrůznějších médií a pátraví hráči odhalují
příběh luštěním hádanek a skládáním nejrůznějších indicií. K čemu je to
ale celé užitečné?
Multi-platformní kočkopes
ARG (Alternate
Reality Gaming), v českém překladu hraní alternativní reality, je teprve
nedávno zrozeným kočkopsem kombinujícím klasickou skautskou stopovačku s některými
principy larpu (Live Action Role Playing). Na rozdíl od něj však hráči
nepřijímají novou identitu, ale hrají sami za sebe ve svém vlastním skutečném
světě, do kterého je tvůrci hry implantován alternativní příběh – jak by k tomu
poznamenal Jeff Watson: „The whole world
is our platform.“ ( Transmedia Storytelling and Alternate Reality Games, 2009)
A právě myšlenka tzv. multi-platformy nás přivádí k dalším
dvěma hráčům. Na rozdíl od sdělení přeneseného na single komunikačních
platformách (například kniha, film, videohra) má ARG a jeho příběh na
multi-platformě nejasné hranice a není snadno oddělitelný od „ne-příběhu“
(non-story), je vyprávěn prostřednictvím více mediálních kanálů a jeho narativ
je rozvíjen nejen tvůrci, ale i samotnými účastníky…že by transmedia
storytelling a jeho produsers? Henry Jenkins a Alex Bruns se hlásí o slovo.
„A transmedia story
unfolds across multiple media platforms, with each new text making a
distinctive and valuable contribution to the whole (Jenkins, 2006, s.
95-96)." V ideálním případě tak příběh není pouze převyprávěn jiným médiem
(v takovém případě se jedná o tzv. remediaci), nýbrž každým dalším médiem samostatně
rozvíjen. Podle Jenkinse tak může být vyprávění započato například ve filmu,
rozvinuto v komiksech a televizi a z jiných aspektů prozkoumáváno v PC
hře – každá z těchto komponent však existuje nezávisle na ostatních, což se v praxi, kdy je jeden kanál dominantní (např. ve vztahu seriál-videohra), stává utopií.
Brunsův termín produsage lze u ARG nahlížet hned z několika
úhlů. Ať už jde o spolutvorbu samotného děje hry nebo podružných stránek jako
rejstříků a encyklopedií tvořených samotnými hráči, interakce obou stran je
jistě nezpochybnitelná. Jak ale poznamenává Miller (Transmedia Storytelling and Alternate Reality Games, 2009), prostým
ekonomickým náhledem lze produsage v případě ARG považovat za pouhý
marketingový nástroj používaný pro větší engagement spotřebitelů daného
produktu. A ač to pravděpodobně všichni spolutvůrci-hráči ARG neradi slyší, s ohledem
na již proběhlé hry jsou opravdu spíše součásti zdařilého marketingového plánu,
ať už komerčního či nekomerčního. Vezměme si ještě jednou pár nejznámějších příkladů:
- The Beast – kampaň k filmu A.I. Umělá Inteligence;
- I Love Bees – propagace videohry Halo 2;
- The Lost Experience – promo k seriálu Ztraceni;
- The Big Urban Game – kampaň na podporu spolupráce měst Minneapolis a St. Paul.
Za určitou výjimku lze považovat například Perplex City, první
hru propagující sebe sama za účelem prodeje kartiček s indiciemi potřebnými
k odhalení řešení: http://www.perplexcity.com/.
Kočkopes odnikud?
Kam tedy Alternate Reality Game zařadit, spadá vůbec do
sféry mediálních studií? Stejně jako kočkopes se skládá z mnoha fragmentů a je tak nezvratně multidisciplinární, což rozhodování neulehčuje. Počítačová hra jako jedno z východisek ARG ovšem začíná
být pomalu, ale jistě, mediálními teoretiky uznávána, přestože se jedná o čistě
fiktivní prostředí. Alternativní realita s nefiktivními prvky tak
představuje ještě komplexnější objekt budoucího zkoumání. A navíc, kde jinde mají Lévy, Bruns a Jenkins šanci potkat se se svými teoriemi všichni najednou?
Zdroje:
BRUNS, Axel. Produsage: Towards a Broader Framework for User-Led Content Creation. Proceedings Creativity & Cognition. Washington DC, 2007, 2007(6).
Zdroje:
BRUNS, Axel. Produsage: Towards a Broader Framework for User-Led Content Creation. Proceedings Creativity & Cognition. Washington DC, 2007, 2007(6).
JENKINS, Henry: Convergence
culture: where old and new media collide. New York : New York University
Press, 2006. s. 95-96. ISBN 0814742815.
LÉVY, Pierre. Collective intelligence: mankind's emerging world in cyberspace. Cambridge, Mass.: Perseus Books, c1997. ISBN 07-382-0261-4.
MCGONIGAL, Jane Evelyn. This Might Be a Game: Ubiquitous Play and Performance at the Turn of the Twenty-First Century. 1. Berkeley: University of California, 2006.
Perplex City [online]. Mind Candy, 2012 [cit. 2016-04-11]. Dostupné z: http://www.perplexcity.com/
SZULBORSKI, Dave. This is not a game: A Guide to Alternate Reality Gaming. 1. Chicago: New-Fiction Publishing, 2005. ISBN 1-4116-2595-1.
Transmedia Storytelling and Alternate Reality Games. Slideshare [online]. 2009 [cit. 2016-04-10]. Dostupné z: http://www.slideshare.net/remotedevice/transmedia-storytelling-and-alternate-reality-games
No comments:
Post a Comment