Friday, April 21, 2017

Blog jako marketingový nástroj

Světová i česká blogerská scéna rok od roku roste. Ačkoli jsou největším trendem youtube kanály, lidé stále chtějí psát. Blogy si nezakládají jen teenageři, ale i mnohem starší lidé. Často je k tomu vede touha po slávě, úspěchu, mnozí se chtějí blogem živit. Pro většinu z nich je však prvotním impulzem touha psát o sobě, svých zálibách, koníčcích, sportu nebo cestách. Blogem v tomto článku chápu osobní stránku/deník, který píše zpravidla jedna osoba. Nemám tedy na mysli blogy firemní.

V následující tabulce z webu www.statista.com je nastíněn vývoj počtu blogů (v milionech) v letech 2006 až 2011. Také v české republice je počet blogů v současnosti v růstu. Podle dat z www.blogerkaroku.cz se na soutěž v loňském roce přihlásilo téměř 4000 blogů. Blogů v ČR však bude mnohem víc, přesné statistiky neexistují.

Úspěšné blogy pro úspěch v byznysu


Blogy, které jsou svěží, psané od srdce, originální, inspirativní, podávající užitečné a nové informace, si během několika měsíců najdou své pravidelné čtenáře. Narozdíl od článku v magazínu tady má čtenář možnost ihned reagovat - negativně nebo pozitivně. Vidí do soukromí autora, zná jeho názory, začne ho vnímat jako kamaráda. Nedokážu přesně určit, v jakém okamžiku, ale identifikuje se s ním na základě podobnosti. Může to být tím, že je ze stejného města jako čtenář, může mít rád stejný druh čokolády, nebo studovat stejnou školu. Dojde k propojení a vzniku vazby mezi čtenářem a blogerem. Tenhle velice úzký vztah je o velké důvěře, čtenář blogerovi věří, vnímá ho jako sobě blízkého člověka, protože ho "zná".


Hodně firem pochopilo, že spolupracovat s blogery je úžasná věc. Je to myslím makretingový nástroj, který není porovnatelný s ničím jiným.”, říká Tereza Salte, majitelka agentury zastupující blogery Elite Bloggers v rozhovoru s Jiřím Rosteckým na Mladém podnikateli.


Podle BlogHer věří blogerům 98 % čtenářů. Blog je tedy nejdůvěryhodnější kanál ze všech platforem, na kterých se tito uživatelé pohybují (86 % věří Facebooku, 85 % Pinterestu). 87 % podle doporučení blogerek minimálně jednou nakoupilo. Blogy často informují čtenáře o nových produktech, módních trendech, ale mohou zastupovat konstantně jen jednu značku.

Zatímco populární celebrity ukazují značku, blogeři jsou ti, co mohou její kvality skutečně potvrdit. Jsou to reální lidé, jsou "hlasem lidu".


Blogeři mají své followery, tedy věrné fanoušky a čtenáře, kteří si rádi nechají doporučit novinku nebo kvalitní produkt.” píše se v článku agentury GetFound.


To je důvod, proč mají blogeři pro výrobce a e-shopy takovou hodnotu, že je stále více vyhledávají a snaží se s nimi spolupracovat. Investovat peníze do placených PR článků na on-line i off-line magazínech už je pro ně nežádoucí a nepřináší jim za velkou investici skoro žádný prospěch. Na internetu dnes najdeme tolik informací, že plytké PR prezentace už nikoho nezajímají, nikdo nechce číst vychloubačné, nicneříkající sdělení. Čtenáři se chtějí pobavit, chtějí být zajímavě informováni o užitečných věcech, touží po osobnějším přístupu.


Právě to jim blogeři umí zprostředkovat, protože vědí, jak si udržet pozornost čtenáře. Televize nabízí určitý počet programů, vždycky existuje šance, že se divák na daný program opět vrátí. U internetu to tak není, nabízí miliony možností - bloger má jen jednu šanci zaujmout, jakmile ji promrhá, člověk už se nevrátí.


Uživatelé začínají být k placeným reklamním plochám skeptičtí a nevěří ji zdaleka tolik jako informaci podané blogerem. Jednoduše řečeno: blogeři vytváří kvalitní a relevantní obsah. Co to je? Kvalitní obsah je jako dobrý sex. Je těžké ho vysvětlit a popsat, ale když ho vidíte, tak ho poznáte.”, říká ve svém článku Proč by firmy (ne)měly spolupracovat s blogery Michelle Losekoot.

Levná pracovní síla?

V diskuzích na Facebookových skupinách blogeři často rozebírají spolupráce a všímají si, že je firmy často zneužívají. Blogeři většinou spolupracují na bázi barteru - tedy nepeněžitého plnění za produkt. Když si připočteme skutečnou cenu výrobku, která se může blížit i několika desítkám korun, získá firma většinou odkaz na své stránky, zmínku brandu na blogu a sociálních sítích blogera.

Naprosto jinak je nastavena situace u Youtuberů, kteří si při vysokých počtech zhlédnutí nechávají patřičně zaplatit. Skoro nikdo už však nepočítá s faktem, že nejdůležitější je pro firmu cílová skupina, u blogerů samozřejmě v zastoupení i starších ročníků. Naproti tomu Youtubery sledují náctiletí.


Spolupráce s blogery má svoje rizika


"Blogeři (většinou!) opravdu napíšou, co si o dané věci myslí. Thats the game! Berte to jako plus: čím upřímnější bloger je, tím více mu lidé věří. A vy určitě nechcete blogera, který bude opěvovat všechny značky, které mu zašlou dárky. Občas to sice schytáte, ale za to pozitivní ohlasy budou mít daleko větší relevanci.", říká ve svém článku Proč by firmy (ne)měly spolupracovat s blogery Michelle Losekoot.

Ano, bloger nesmí lhát svým čtenářům, protože oni to poznají. Sledují ho na všech sociálních sítích, vědí, co kde napíše, takže stačí jedna nepravda a může se to obrátit proti němu. A stejně i proti firemní značce. Musí mít skvělý produkt - pokud ho má a stojí si za ním, nemá se čeho bát. Naopak: když je produkt vykreslený podle skutečných blogerových pocitů a jsou zmíněny i případná negativa, je recenze pro čtenáře uvěřitelná.

Také Duong Nguyen Jirásková radí na blogu firmy Shoptet ohledně blogerů a spolupráce s nimi:
"Je třeba si uvědomit, že použití blogerů/youtuberů přináší riziko, že reakce na brand budou záporné. Pokud je například služba nebo produkt špatný, nic s tím nenaděláte. Zatímco v klasické reklamě můžete svým způsobem lhát, na blogu ne."

Co může bloger firmě reálně přinést a naopak?

Ideální spolupráce mezi blogerem a firmou je taková, co vyhovuje oběma stranám a je pro ně přínosná. Bloger nabízí firmě šíření značky, nových produktů nebo dokonce zvýšení prodejů. Firma pak blogerovi dává zdarma produkt či produkty, případně mu zaplatí peníze. Ze spolupráce bloger může profitovat i ve smyslu toho, že nahlédne do marketingu dané firmy, získá novou zkušenost a možnost se podílet na firemních projektech a kampaních. 


Slovník různých typů článků, které se na blozích objevují


  • Unboxing – rozbalování čerstvě nakoupených balíčků, buď na kameru nebo nafocené do několika fotek
  • Haul – ukázka, co si bloger pořídil za poslední období
  • Tutorial a DIY - návody nebo články udělej si sám
  • GiveAways a soutěže
  • Recenze - seznámení čtenářů s názorem na určitý produkt
  • Rozhovory - s dalšími blogery nebo se známou osobností, která je tématicky vztažená k blogu
  • Seznamy - přání, co si bloger chce pořídit, co chce udělat v následujícím období a podobně


Zdroje a literatura:
https://mladypodnikatel.cz/jak-spolupracovat-s-bloggery-t30669
https://www.facebook.com/groups/1059640624093506/?fref=ts


1 comment:

  1. Ještě bych určitě doporučil marketingový blog Kvalitneseo.cz. Paní je virtuální sekretářka ale řeší pro klienty i obsahový marketing, copywriting a linkbuilding. Za mě velká profesionálka, která k tomu všemu stíhá psát ještě blog o obsahovém marketingu. Rozhodně ho doporučuji přečíst. Blog je poměrně mladý, ale není to na škodu, protože díky tomu řeší aktuální témata a mává aktuálními čísly.

    ReplyDelete