Friday, April 21, 2017

Bulvární revue jménem YouTube

YouTube je dnes již každodenní součástí životů velké části světové populace. Stalo se alternativou k běžně konzumovaných médií a složení jeho publika se od nich také závratně liší – převažuje mladší generace konzumentů než u „klasických médií“. Nebylo tomu tak vždy, svého času YouTube „rozbilo“ dosavadní obchodní model, na kterém fungovala média do té doby.[1] Posun v konzumaci médií lze sledovat i na zjištění, že více než polovina uživalů si obsah YouTube pouští na mobilních zařízeních.[2] Obsah zveřejněný na YouTube lze rozdělit na dvě hlavní části – obsah vytvořený ustavenými mediálními tvůrci (tvůrci pocházející z tradičních médií) nebo obsah vytvořený samotnými uživateli.[3] V tomto článku se budu věnovat specifické oblasti v autorské tvorbě, která se na této platformě objevuje.

Zajímavým fenoménem, který je možno v poslední době sledovat je jeden specifický žánr objevující se na YouTube. V angličtině se uchytil pojem „YouTube drama“ – jedná se o videa zabývající se spory mezi YouTubery, mapování jejich aktivit a kontroverze (také se objevují slova jako feud a beef). Vyznačuje se tím, že jeden YouTuber (většinou předtím neznámý) si staví kariéru na přebírání funkce bulvárního média. Jde o vytváření obsahu bez vlastního přispění, určitá forma parazitismu na cizím obsahu a slávě. Tato specifická nika je velmi zajímavá a objevuje se téměř u všech významnějších YouTuberů.

Vznik této kategorie lze připisovat popularitě osobností, influencerů, které na této stránce vznikají, stávají se alternativou pro konzumenty nových médií. Lidé vždy vyhledávali tuto formu rozptýlení – rádi čtou „drby“ o celebritách v tištěných a elektronických médiích, o čemž vypovídá čtenost, prodej a návštěvnost bulvárních médií, který zpravidla přesahuje prodej „seriózních“ médií. Tento druh video-obsahu monetizuje tuto příležitost ve svůj prospěch a pro své vlastní příjmy.

Příkladem tohoto obsahu může být kauza týkající se módní vlogerky (=video blogerky) Mariny Joyce působící na YouTube. Na jejím záhadném chování a spekulacích o jejím životě se přiživilo velké množství YouTuberů. Probíhaly spekulace, zda je někde držena proti své vůli, zda se snaží ve videích pomocí kryptických sdělení žádat okolí o pomoc, zda má problém s návykovými látkami atd. Iluze problému se tím zmnohonásobila a kauza tak nafoukla sama sebe. Asi největším tématem všech příspěvků týkajících se YouTuberů je PewDiePie, který byl v roce 2016 nejúspěšnějším YouTuberem – vydělal si zhruba 15 milionů dolarů a měl nejvíce odběratelů – 50 milionů.[4] On sám coby velké téma těchto „drama“ kanálů se k tomuto problému vyjádřil. Podělil se o svojí obavu, že YouTube má spoustu problémů a jedním nich je rostoucí počet kanálů zaměřující se na cizí aféry, což je podle něj ztráta času. Zároveň vnímá, že jakmile se nějaké aféře připíše větší důležitost, pak se k ní přidávají i další tvůrci, aby tím získali svoji pozornost a sledovanost. [5]


Neznámějším YouTube kanálem zabývajícím se jinými YouTubery je pravděpodobně Drama Alert, který měl v dubnu 2017 více než 1 850 000 odběratelů. Pro upřesnění uvedu některá témata jeho populárních videí – fotografie, na kterých osočuje jednoho YouTubera z natáčení homosexuální pornografie, na dalším řeší snímek v plavkách, který zveřejnila jiná YouTuberka a tak dále. Pravost těchto tvrzení není ověřitelná, přesto o těchto tématech mluví a vlastně je tím sám vytváří, čímž získává další zhlédnutí a zisky z reklamy.

Další zajímavou a velmi specifickou kategorií jsou tvůrci zaměřující se na veganskou stravu a životní styl. Tato komunita si často se spory vystačí uvnitř své komunity, kdy YouTubeři osočují sami sebe navzájem nebo YouTubery mimo jejich veganskou skupinu, ale i u tak specifické komunity lze najít kanály zabývající se jejich spory, v podstatě niku v nice, jejíž příkladem může být The Vegan Cheetah (který měl v dubnu 2017 téměř 40 000 odběratelů). Ten pravidelně mapuje vývoj u jednotlivých veganských YouTuberů a přiznává, že si uvědomil absenci této „díry na trhu“, kterou zaplnil. Sám, ačkoliv je také vegan, je k této komunitě populárních veganských YouTuberů velmi kritický a snaží se aplikovat zdravý rozum, ukázat absurditu některých těchto sporů.


Problematiku vytváření obsahu na základě cizích sporů vtipně komentoval YouTuber jaksfilms ve své písni „Drama is more popular than content“, kde shrnuje základní problematiku „YouTube drama“ – pro počet zhlédnutí a kliků (tzn. výdělek) je jednoduší se přiživovat na jiných než vytvářet svůj vlastní originální obsah. 


[1] BURGESS, Jean. GREEN, Joshua. YouTube online video and participatory culture. 2nd ed. Cambridge, England: Polity, 2009. ISBN 9780745675350. s 11.
[2] Statistics. YouTube [online]. [cit. 2017-04-20]. Dostupné z: https://www.youtube.com/yt/press/statistics.html
[3] BURGESS, Jean. GREEN, Joshua. YouTube online video and participatory culture. 2nd ed. Cambridge, England: Polity, 2009. ISBN 9780745675350, s. 41.
[4] CROCKETT, Zachary. The 10 highest-earning YouTube stars made $70.5 million in 2016. Vox. 9.12.2016. [online]. [cit. 2017-04-19]. Dostupné z: http://www.vox.com/culture/2016/12/9/13894186/highest-earning-youtube-stars-2016
[5] “And every time, there seems to be more YouTubers getting involved because they know talking about the topic is going to get them more views and attention while their fans are just nodding away for that sweet confirmation bias.” YouTube’s Drama Problem: PewDiePie Condemns Gossip, Promptly Lands Himself In Public Feud. Tubefilter. 18.4.2016. [online]. [cit. 2017-04-18]. Dostupné z: http://www.tubefilter.com/2016/04/18/pewdiepie-condemns-youtube-drama-feuds-with-ksi/

No comments:

Post a Comment