Friday, April 21, 2017

Kolik účtů máš, tolikrát jsi člověkem


Naše společnost žije v době sociálních sítí. To je jasný fakt. Sociálních sítí je nepřeberné množství a i země, kde je například Facebook zakázaný, vznikají alespoň jeho alternativy. Například v Číne QQ (chatovací služba) má 829 milionů uživatelů a QZONE (klasická sociální síť) má přes půl miliardy uživatelů.[1]


Zdroj: https://cz.pinterest.com/iliyanastareva/fun-social-media-stuff/?lp=true

Je dnes běžnou praxí, že každý má více jak jeden účet. Mezi všemi vede Facebook. Příběh vzniku této celosvětově nejrozšířenější sociální sítě je notoricky známý. Student Harvardovy univerzity Mark Zuckerberg založil tuto síť původně pro studenty, aby byli lépe propojeni. Inspirací mu byly papírové letáky Facebooks, které se na amerických univerzitách rozdávají v prvním ročníku a slouží k bližšímu seznámení mezi studenty. Od uzavřené sítě přes Ivy League, kdy se Facebookem propojilo více univerzit, se rozrostl až k otevřené platformě, která má nyní 1,871 milionů aktivních uživatelů (údaj z ledna 2017). [2]

Facebook však není ani zdaleka jediná sociální síť, dalšími sítěmi jsou mezi jinými: Twitter, LinkedIn, Google+, YouTube, Instagram, Pinterest, Tumblr, Snapchat, Flickr. A teď otázka, na kolika sítích z tohoto seznamu máte účet? Podle GlobalWebIndex má průměrný internetový uživatel 7 různých účtů. Jenom prohlédnout denně všechny účty zabírá čas. Tento čas neustále roste. Například teenage uživatelé stráví až devět hodin denně na sociálních platformách, z toho 30% tohoto času zabírá sociální interakce, 60% pak tohoto času probíhá na chytrých telefonech (tím se vysvětlují lidé chodící po ulicích s nosy zabořenými do obrazovky telefonu).[3] Pokud odhlédneme od teenage skupiny, pak průměrný člověk stráví na těchto platformách 116 minut denně, což odpovídá 5 rokům a 4 měsícům v životě. Jak se sociální média vyvíjejí, pomalu začínají vytlačovat tradiční média (především televizi), momentálně stráví průměrný člověk 7 let a 8 měsíců sledováním televize, počítá se s tím, že toto číslo se bude zmenšovat na úkor expanze sociálních sítí. Jedno je však jasné, v současné době je čas strávený na sociálních sítích větší, než čas strávený jídlem, pitím, socializací (ne online) a hygienou.[4]

Jak je tedy možné, že nám nestačí jen jedna sociální síť? Každá je totiž trošku jiná, navíc čím více sítí, tím více peněz pro jejich investory. Hlavní příjmy přichází z reklamy, přesněji až 77% těchto příjmů a jen sedm procent je pak z různých jiných zdrojů.[5] I v příjmech nám opět vítězí Facebook (i díky tomu, že k němu patří Instagram a WhatsApp). Za rok 2016 byl jeho příjem 21,43 miliard dolarů, Twitter vydělal 2,95 miliard dolarů, LinkedIn 1,13 miliardy a ostatní sítě 8,72 miliard dolarů. Meziroční nárůst příjmů stoupá rychleji, než experti očekávali.[6] Nicméně uživatele určitě nepohání k zakládání více účtů touha nechat si investory vydělat. Důvodem je, že i přes podobnost mezi sociálními sítěmi, každá má jistá specifika, pro která pro určité aktivity více, než jiná.

Zdroj:http://picscompany.com/35-best-extremely-funny-friend-quotes-hd-wallpapers-and-images/

Facebook má v dnešní době ,,každý“. Co je na něm tak revolučního? V podstatě právě to, že ho má skoro každý. Má mnoho užitečných funkcí, jako zakládání skupin, eventů, postování fotek, sdílení všeho možného obsahu a možnost soukromých chatů v Messengeru. Mnoho restaurací, barů, kaváren a kulturních institucí updatuje novinky právě na svých facebookových stránkách a je to logické, založení je zdarma a ovládání je rychlé a jasné. Je to mnohem jednodušší, než mít vlastní stránky. Pokud bychom se měli bavit o skupinách, je dnes běžná praxe, že studenti zakládají skupiny, ve kterých sdílejí materiály a informace. Jediná šance, jak nemít Facebook je, nikdy si ho nezakládat. Facebook si nepřeje, aby přicházel o své ,,ovečky“. Pokud jej chcete zrušit na trvalo, je tato možnost poměrně dobře skryta a po odeslání žádosti se facebookový účet dalších čtrnáct dní zálohuje a je možné se k němu vrátit.

Instagram byl spuštěn 2010 jako mobilní aplikace. Zakladateli jsou Kevin Systrom a Mike Krieger. Tato aplikace byla původně pro sdílení fotografií ve čtvercovém formátu (jako odkaz na fotoaparáty značky Kodak a Polaroid) a to s myšlenkou takovou, že se vyfotí na mobil a okamžitě postne. Instagram je skvělý ,,zabiják“ času. Máte možnost zde sledovat známé osobnosti, zábavné fotografie a videa, zvířátka, recepty apod. Vše ve formě obrázků, vnímání je tedy nenáročné a obsah je personifikovaný. Po koupi Instagarmu Facebookem bylo jen otázkou času, kdy se na něm objeví reklama. I když se reklamám Instagram dlouho bránil, v září 2015 došla reklama na této sociální síti i k nám.[7] Nebyla to ale jediná změna, kterou si prošel, ve stejném roce se vzdal svých typických čtvercových fotek. Tento krok byl částečně reakcí na rostoucí konkurenci Snapchatu.[8]

Twitter byl založen 2006 Jackem Dorseyem. Podstata Twitteru je v krátkých textových zprávách v rozsahu maximálně 140 znaků. Tento kanál opět umožňuje sledování různých osobností, ale i zpravodajských kanálů. Spousty zpráv se objevuje mezi prvními na Twitteru. Twitter má také jedno prvenství a tím je popularizace hashtagu, tedy použití křížku před slovem, čímž se daný výraz stane odkazem na texty (popř. fotografie, videa a gify). Není tedy prvním místem, kde se hashtag objevil, neboť jeho historie začíná někdy ke konci 90.let, kdy byl používán pro kategorizaci pojmů do skupin. Nicméně první hashtag, který odstartoval vlnu hashtagování se objevil v srpnu 2007 a jeho autorem byl zastánce open source-softwaru Chris Messina. V dnešní době se hashtagy objevují napříč všemi sociálními sítěmi.[9] Běžnou praxí je, že k jakékoli fotografii ze soukromého života dnes uživatelé sociálních sítí dávají hashtagy.

Youtube vznikl v únoru 2005, byl založen zaměstnanci PayPalu Chadem Hurleyem, Stevenem Chenem a Jawedem Karimem. Jedná se o otevřenou platformu, kam každý může nahrávat videa a shlížet videa ostatních, sdílet je a komentovat. Na YouTubu jsou jak oficiální kanály, tak neoficiální a soukromé. Dal vzniknout skupině uživatelů, tzv. youtuberů, kteří pravidelně přispívají na svém streamu na YouTube. Škála témat je od zábavných videí, přes ty o módě a líčení, životním stylu až ke vzdělávacím. I v České republice je pár známých youtuberů, kteří si tímto způsobem slušně vydělávají na živobytí, jsou jimi například Jirka Král, FattyPillow nebo Tery Blitzen. Právě obsah videí na YouTubu nám dává částečný obraz o tom, co lidi zajímá. Tak například příspěvků na téma, jak si učesat vlasy, se objeví při zadání do vyhledávače 5 990 000 a mají desetitisíce shlédnutí.[10] To částečně vysvětluje, jak je možné, že slečna, která vysvětluje, jak si nalakovat nehty, má tolik odběratelů, že ji to uživí. Ostatně dalším z důkazů síly youtuberů je již třetí ročník festivalu Utubering, což je festival pro generaci Z (internetová generace lidí narozená 1995-2010). Na tomto festivalu mají možnost se uživatelé YouTube setkat se svými idoly ze sociálních sítí tváří v tvář. Návštěvnost není zanedbatelná, jen druhého ročníku se účastnilo 11 111 lidí.[11]

Mezi další sítě patří Pinterest, který umožňuje uživatelům vytvářet kolekce z obrázků, které najdou online nebo nahrají z počítače, ostatní jim mohou dát like. Tumblr pak vznikl jako forma mikroblogu pro sdílení čehokoliv. Snapchat funguje na principu dočasného zachycení situace ve formě videa nebo fotografie. To se pak pošle přátelům, kteří mohou odpovědět stejnou formou. Flickr platformou pro sdílení fotografií, jeho výhodou je, že fotografie nepodléhají žádné další kompresi a jsou tedy zachovány v původní kvalitě.  

Mezi sociálními sítěmi jsou nuance, které nutí uživatele k zakládání si více účtů, Flickr je spíš pro fotografy, kteří fotí klasicky na fotoaparáty, Instagram pro ty, kteří fotí přímo na mobil. Facebook je nejlepší, pokud se snažíme najít ztracené známé, Snapchat zase když máme dlouhou chvíli a chceme si jen tak ,,zablbnout“. Dalším z důvodů je také touha být pořád v obraze, ač se zprávy šíří plošně přes všechny sítě, jsou místa, kde se objeví první a od té doby, co je svět globalizován, je to právě rychlost šíření zpráv to, co je cenné.

Zdroj: https://cz.pinterest.com/pin/80642649550333355/

Kritika sociálních sítí, na kterých tráví nejvíce času hlavně teenageři, je možná na místě. Přesto se jedná jen o další změnu ve společnosti. Těmito změnami prochází společnost neustále. Před internetem byla kritizována televize, že vyhnala lidi z kinosálů, před filmy to bylo divadlo, co lidi bavilo. V průběhu dějin je možné pozorovat potřebu se bavit. A to těmi nejmodernějšími způsoby, jaké jsou k dispozici. Způsoby zábavy se neustále mění a starší generace vždy budou kritizovat ty mladší za způsob trávení volného času. Ale i to je součástí kulturní evoluce.  



Autor: Bára Mulačová




1 comment:

  1. Do you need free Twitter Re-tweets?
    Did you know that you can get them ON AUTO-PILOT & ABSOLUTELY FOR FREE by registering on Add Me Fast?

    ReplyDelete