Friday, April 21, 2017

Produsage a kreativita 21. století

  
PRODUSAGE A KREATIVITA 21. STOLETÍ[1]
Eva Čajková


Autor: Petra Vomelová



ÚVOD
TIM ezin je recenzovaný odborný časopis zaměřený na interdisciplinární výzkum a teoretickou reflexi diskurzu, praxe a procesů spjatých s novými médii. Vydává jej od roku 2011 obor Teorie interaktivních médií při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity.

Autorka článku Bc. Eva Čajková je absolventkou Sdružených uměnovědních studií při Ústavu hudební vědy Filozofické fakulty Masarykovy univerzity. Její bakalářská práce Mýtus v románu Sníh se zabývá analýzou mýtu v kyberpunkovém románu Sníh, který má v rámci kyberpunkového hnutí zvláštní postavení. Inicioval tzv. druhou vlnu kyberpunku. Hlavním cílem práce, kterou vedl Mgr. Jakub Macek, byla identifikace a následná analýza mýtů vyskytujících se v románu. Do časopisu TIM ezin přispěla i články Magie kódu / kód magie [2] a Ohlédnutí za sympoziem MÉDIA-PERFORMANCE 3: PAMĚŤ [3].

Čajková se ve svém článku zaměřila na problematiku obsahu tvořeného uživateli (user-created content) při recyklaci či předělávání, remaku informací vytěžených z původních obsahů na příkladech audiovizuální tvorby na Internetu, přičemž hledala odpovědi na otázky, do jaké míry je uživatel skutečně tvůrcem, zda lze hovořit o estetice typické pro mediální umění a zdali uživatel-tvůrce má estetické intence. Čajková vychází primárně z knihy Axela Brunse Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage (2008). Velký prostor věnuje také interpretaci principů, které Bruns s pojmem produsage spojuje. Jako ukázku zcela odlišné perspektivy umění tvořeného na síti zmiňuje článek Meta-Art: art of the 3-D usercreated virtual worlds (2010) autorů Tasa a Görgülü.

OBSAH ČLÁNKU
Od počátku 21. století a vzniku Webu 2.0 a vzrůstající oblibě sociálních sítí došlo k proměně uživatelů z pasivní role konzumentů v aktivní roli producentů. Hranice mezi zmíněnými rolemi se rozmlžuje a z uživatelů se stávají tvůrci textových i audiovizuálních obsahů, publicisté a komentátoři, tzv. produsers.

V propojeném online světě informační ekonomiky nejsou účastníci jen pasivními konzumenty, ale aktivními uživateli, přičemž někteří z nich se zapojují více a soustředí se na své vlastní užití, zatímco někteří se zapojují více a jsou v podstatě konstruktivní a produktivní, co se týče sociálních sítí a společného obsahu. Tito uživatelé jsou ve dvojí, v tzv. „hybridní“ pozici – jsou uživateli a - pokud zvolíme tradiční pojem a volný popis – producenty: jsou to produktivní uživatelé (produsers), zapojeni do procesu produsage. Kromě toho můžeme pozorovat zvyšující se trend považovat za produktivní (otevřeně i skrytě) i ty formy participace, které bychom tradičně brali za striktně osobní: samotné užívání Googlu k hledání informací, brázdění online katalogu Amazonu nebo dokonce prohlížení Webu jako takového, v současnosti vytváří data, která – v případě, že jsou analyzována a zpětně prohnaná algoritmy vyhledávačů a obsahových adresářů – přispívají k jemným změnám, když webem prochází další uživatel. Nejen že jsme všichni uživateli. Čím více takových nástrojů, s nimiž ovlivníme zkušenost dalších lidí se sdílenými vědomostmi, zevšední, tím spíše se staneme produsers, tedy uživateli a zároveň producenty samotného prostoru, ať už jsme si toho vědomi, nebo ne.

„My – uživatelé, kteří se změnili v tvůrce a distributory obsahu – jsme osobnostimi roku 2006 podle časopisu TIME a osobnostmi roku 2007 podle AdAge's Advertising Agency. Tvoříme novou generaci C.“

Čajková zmiňuje francouzského kulturního teoretika a urbanistu Paula Virilio a jeho myšlenku, že žijeme ve světě znečištěném informacemi i Baudrillardovo kolektivní autorství, Barthesovu smrt autora, teorie otevřenosti a neukončenosti díla.

Vychází však především z díla Blogs, Wikipedia, Second Life, and Beyond: From Production to Produsage Axela Burnse, profesora Fakulty kreativních průmyslů na Queensland University of Technology v Austrálii a zároveň vrchního vyšetřovatele ARC Centre of Excellence for Creative Industries and Innovation.

Axel Burns se zabýval naší vzrůstající účastí na vzniku kultury v online prostředí a v rámci průlomového výzkumu shrnutého ve výše zmíněné knize stanovuje základní principy, které řídí vzrůstající tendenci tvořit společný obsah v prostředích, jakými jsou blogy, Wikipedie i tzv. Second Life. Jeho kniha Blogs, Wikipedia, Second life, and Beyond: from production to produsage z roku 2008 ukazuje, že to, co nově vzniká/vznikalo, už není jen novou formou tvorby obsahu, ale je to nový proces neustálé tvorby a extenze znalostí a umění v rámci společných komunit, je to produsage. Důsledky pozvolného posunu z produkce do tzv. produžívání jsou – jak Burns v roce 2008 správně předjímal – sofistikované a citelně ovlivnily základ naší kultury, ekonomie, společnosti a demokracie.

„Abychom překonali terminologické dilema, kterému čelíme, jak se snažíme zkoumat procesy tvorby obsahu vedeného uživateli, musíme do debaty vnést nové termíny. Koncept produsage je takovým termínem, který zdůrazňuje, že: v rámci komunit, které společně tvoří informace a vědomosti, jež zkoumám v této knize, se role „konzumenta“ a dokonce i „koncového uživatele“ (end user) na dlouho ztratily, a rozdíly mezi producenty a uživateli obsahu jsou relativně bezvýznamné. V mnoha prostorech, na které narážíme, jsou uživatelé vždy nutně i tvůrci sdílených vědomostí, bez ohledu na to, zda jsou si této své role vědomi – stali se novými, „hybridními“ producenty.“[4] Tak Axel Burns v úvodu knihy vysvětluje problematiku terminologie. Následně určuje čtyři základní principy, které vymezují paradigma produsage:

1)      Otevřená participace. Komunitní ohodnocení.
U konceptu produsage se předpokládá, že kontrola obsahů a zdokonalení se netvoří lineárně, ale pravděpodobnostně: čím více uživatelů prozkoumá, ohodnotí a přidá komentář k obsahu svých předchůdců, tím je pravděpodobnější, že výstup bude kvalitní.

2)      Proměnlivá heterarchie, ad hoc meritokracie.
Produsage nutně vychází z principu, co Michel Bauwens popisuje jako ekvipotencialitu: předpokladem je, že zatímco schopnosti a dovednosti uživatelů nejsou rovnocenné, uživatelé mají stejnou možnost, aby utvořili vhodný příspěvek. Tento přístup se nutně liší od tradičních, hierarchických organizačních modelů.

3)      Neukončené artefakty. Kontinuální proces.
Protože společně tvořený obsah je sdílený a otevřeně přístupný, proces produsage nutně musí zůstat nepřetržitě neukončený a plynule pokračuje. Výstupy produsage kolují v nekonečném pokračování a jakožto výstupy sociální komunity jsou záměrně tvořeny spíše jako kulturní než komerční produkty.

4)      Společné vlastnictví. Individuální odměna.
Společná tvorba a užívání (produsage) obsahu nutně vytváří předpoklad, že takto tvořený obsah bude nadále k mání, aby k němu měli přístup také všichni „budoucí“ účastníci, stejně jako jejich „předchůdci“. I když v menším měřítku, společná tvorba a užívání obsahu (produsage) už dávno není jen záležitostí jednotlivých komunit nadšenců a odborníků, to jen nástup síťových technologií umožnil výskyt „větších projektů“ a zároveň také snížil možnost poskytovat přímé zisky autorům.

Podle Manoviche se v poslední dekádě s přibývajícími dostupnými technologiemi roztrhl pytel s neprofesionálními producenty, stále však ještě převažují ti, kteří se dají označit výhradně jako konzumenti. Podle žebříčku nejoblíbenějších webových stránek, který vytvořila Alexa.com, jsou však komunitní weby a sociální média na předních příčkách popularity. V první padesátce jsou téměř výhradně jen weby s otevřeným obsahem, ať už encyklopedického charakteru či kolektivního vědění (Wikipedia), zpravodajské blogy, mikroblogové platformy (Blogspot, Tumblr, Blogger), servery založené na sdílení videí, fotografií, tracků (YouTube, Flickr, MySpace), vyhledávač Google a sociální sítě (Facebook, Twitter).

Čajková dále zmiňuje článek Meta-art: art of the 3-D user-created virtual worlds od Umuta Burcu Tasa a Tülina Görgülü, kteří vymezují některé základní charakteristiky, jež by měly být vlastní tvorbě ve virtuálním 3D prostoru. Jejich metaverzum je participativní, performativní, temporální a interkonektivní. Tasa a Görgülü však rozvíjí spíše myšlenku profesionálního umění na internetu, nikoliv produkci produserů, jak ji interpretuje Burns. U tvorby produserů vyvstává otázka, zda nese nějaké umělecké intence. 

V závěru příspěvku se objevuje článek Limora Shifmana An anatomy of a YouTube Meme, který se zabývá memetickými videi. Na základě výzkumu těch nejoblíbenějších videí na youtube stanovil šest kategorií, které jsou podle něj společné pro produsage: 1. zaměření na obyčejné lidi, 2. narušená maskulinita, 3. humor, 4. jednoduchost, 5. opakování, 6. nevyzpytatelný obsah.





[1] ČAJKOVÁ, Eva. Produsage a kreativita 21. století. TIM ezin, Brno: Ústav hudební vědy Filozofické fakulty, 2012, Vol 2, No 1, s. 36-41. ISSN 1805-2606. 
[2] ČAJKOVÁ, Eva. Magie kódu / kód magie. TIM ezin, Brno: Ústav hudební vědy Filozofické fakulty, 2013, Vol 3, No 1-2, s. 99–104. ISSN 1805-2606.
[3] ČAJKOVÁ, Eva. Ohlédnutí za sympoziem MÉDIA-PERFORMANCE 3: PAMĚŤ. Ezin TIM, Brno: Ústav hudební vědy Filozofické fakulty, 2011, roč. 1/1. ISSN 1805-2606. 
[4] Bruns, 2008, s. 2

No comments:

Post a Comment